Reizend geld verdienen? Jorgo: ‘Verkoop informatieproducten!’
6 November 2014

Voor Jorgo Kokkindis (26) is het leven één groot feest. Hij geeft e-books en cursussen uit over de leukste onderwerpen en vliegt regelmatig naar een exotische bestemming.

In Thailand liepen we elkaar mis, maar afgelopen januari ontmoette ik Jorgo tijdens de Gran Canaria Business Week, waar hij moeiteloos schakelde tussen Nederlands, Engels, Italiaans en Spaans. We hadden interessante gesprekken over het verkopen van informatieproducten en Jorgo geeft me nog steeds waardevolle tips. Een interview met deze bevlogen Vlaming.

Dus jij bent een digitale nomade?

Het is maar wanneer je het me vraagt. Momenteel zit ik thuis in Genk, op 20 minuten van Maastricht. Maar eerder dit jaar was ik in Colombia en Ecuador. Vorig jaar in Thailand, Maleisië en Singapore. Ik reis niet fulltime omdat ik wat oogproblemen heb waarvoor ik bij een Belgische arts in behandeling ben. Als mijn zus in juli is getrouwd, ga ik weer op reis. Ik denk dat het weer Azië gaat worden!

Waar werk je het liefst?

Ook dat hangt er vanaf. Hier in België werk ik vooral vanuit huis. Op reis laat ik me leiden door het moment, door mijn bui. Heb ik zin om vanuit mijn hotelkamer te werken, dan doe ik dat. Vind ik een coworking-kantoor geschikter, dan ga ik daar zitten. De rust die ik op reis ervaar, maakt me stukken productiever – ik werk net zo lang, maar krijg veel meer gedaan.

jorgo-thailand-informatieproducten

Waar doe je het van?

Ik begon ooit met het verkopen van tweedehands spulletjes van mezelf en mijn vrienden op Marktplaats en vergelijkbare sites. Na een tijdje startte ik een webwinkel, die ik enkele jaren later verkocht. Toen had ik wel geld, maar geen business. Na veel googelen naar de ideale internet business kwam ik bij goeroes als Ryan Deiss en Frank Kern uit. Hun bericht was duidelijk: van nichesites en informatieproducten kun je goed leven. Dus daar ben ik mee aan aan het werk gegaan.

Daarnaast draag ik graag mijn kennis over aan anderen. Zo heb ik drie jaar lessen in internetmarketing gegeven aan een Belgisch opleidingsinstituut. Ook verzorg ik op freelancebasis de online marketing voor projectleadershipacademy.nl, wat neerkomt op het vangen van e-mailadressen, de abonnees voor een gratis intro class uitnodigen en deze academie helpen om de leads in betalende studenten om te zetten.

Wat zijn jouw sites?

Ik ben vooral in de relatie- en gezondheidsniches actief. Het zijn er eigenlijk teveel om op te noemen, maar één van de meest succesvolle is liefdesverdriet.nl. Ik had deze site al toen ik een relatiecoach tegen het lijf liep bij een workshop: Michelle van den Berghe. Ik vroeg of zij niet zin had om het gezicht van mijn site te worden en de inkomsten te verdelen. Onze samenwerking duurt nu al twee jaar en we verdienen een structureel inkomen.

Hoe ga je te werk?

Ik kies het liefst een niche die evergreen is, zoals gezondheid. Dan kijk ik waar veel naar gezocht wordt maar nog weinig of geen informatieproducten voor bestaan. Als ik er niets van afweet, kijk ik op fora e.d. wat voor vragen mensen over dat onderwerp hebben. En als het nodig is, schakel ik een expert in. Zo heb ik eens vijf uur lang bij een seksuoloog gezeten om informatie los te rukken over…euh…een bepaald mannenprobleem.

Zo’n informatieproduct verkoop je niet zomaar. Het idee is om eerst mensen op een e-maillijst te krijgen en hen alsmaar waarde te leveren. Op een gegeven kom ik met een onweerstaanbare aanbieding, waar dan sales uit komen. Een bewezen marketingstrategie die ik keer op keer herhaal.

Welke trends voorzie je voor 2015 en verder?

Het klinkt cliché, maar steeds meer mensen gebruiken internet. En dat betekent ook dat het aantal online aankopen groeit. Ik las laatst dat er het voorbije halfjaar voor 245 miljoen euro aan informatieproducten in Nederland is verkocht! Ik merk dat er nog steeds veel ruimte is voor groei, maar de tijd van anonieme informatieproducten is voorbij. Je moet er een gezicht aan hangen en als het even kan voor de camera verschijnen. Nog veel te weinig mensen doen iets met video’s. Als je zelf niet met dat onderwerp geassocieerd wilt worden of je er simpelweg geen expert in bent, zul je dus een partner moeten zoeken.

Welke tips heb je voor wie zelf informatieproducten wil verkopen?

Ik denk dat ik ze hier al genoemd heb: authenticiteit is belangrijk en video kan daar heel erg bij helpen. Waar je misschien wel het grootste verschil kan maken is in de beginfase. Je moet je niet blindelings op een niche storten, maar erg goed onderzoeken in welke markt ruimte voor een product is.

Voor wie mijn bewezen technieken wil kopiëren, bied ik een coachingprogramma (zie video). Daarin leer ik mensen om van nul af aan zelf een informatie-business op te bouwen en hier een passief inkomen uit te halen. Voor de prijs van een kopje koffie per dag neem ik leerlingen aan de hand mee. Ik kijk nu al uit naar de resultaten van de studenten!

Wat is jouw levensmotto?

In Thailand heb ik een tatoeage laten zetten van een spreuk die mijn levensfilosofie mooi samenvat: Life is either a daring adventure or nothing at all. En ik wil niet de enige zijn die van zijn leven een avontuur maakt; ik wil tienduizenden mensen inspireren, o.a. met mijn blog Internet Lifestyle en het coachingprogramma. Mijn doel is om mensen vrijheid te bieden.