ijkt het jou gemakkelijk om een goede, verzorgde tekst te schrijven? Zelfs als je grammaticaal goede teksten kunt schrijven, kun je jezelf nog geen freelancer tekstschrijver noemen. Dit is vooral niet het geval als het gaat om teksten voor websites. Het is sowieso belangrijk dat je tekst in correct Nederlands (of een andere taal) is opgesteld. Je let daarnaast op verschillende zaken als je iets wil overbrengen aan lezers.
Denk er maar aan dat een tekst duidelijk moet zijn en een heldere opbouw moet hebben. Daarnaast is het belangrijk dat je doelgroep zich aangesproken voelt. Het is tevens handig als je goed voor ogen hebt wat je wil bereiken met je tekst. Wil je lezers informeren of vermaken? Misschien wil je hen motiveren iets te doen. Denk maar aan iets kopen in je webwinkel of gewoon een goed doel steunen. Daarom ga je nu een tekstschrijver inhuren.
Een tekstschrijver inhuren, maar welke?
Je hebt dus gezien dat er aardig wat kennis en vaardigheid nodig is om goede (web)teksten te schrijven. Daarom kies je ervoor om een tekstschrijver in te huren. Echter, er zijn verschillende soorten tekstschrijvers. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de schrijvers die verhalen schrijven. Daarnaast zijn er ook marketing schrijvers en schrijvers die zich richten op websites. De laatste twee hebben vaak een soortgelijke schrijfstijl. Echter, als het specifiek gaat om teksten voor websites, dan komt SEO meestal bij kijken.
Daarom worden dergelijke schrijvers ook wel webtektstschrijvers of copywriters genoemd. Je hebt dus vastgesteld welk type tekstschrijver je nodig hebt. Nu kun je nagaan of je liever met een bureau wil werken of een freelance schrijver. Een freelancer kost je meestal wat minder. Echter, bij een tekstbureau is er vaak ook iemand die de geschreven teksten redigeert. Zo voorkom je kleine foutjes.
Waar let je op bij een tekstschrijver inhuren?
Hierboven hebben we je verteld dat er verschillende soorten tekstschrijver zijn. Daarnaast kun je kiezen voor een bureau of een freelancer. Er zijn ook andere factoren waar je op kunt letten bij het inhuren van een tekstschrijver. Zo is het handig als je kiest voor iemand die weet waar hij/zij over praat. Je kunt bijvoorbeeld praten over SEO, trefwoorddichtheid en marktonderzoek. Op die manier ontdek je welke kennis en ervaring de desbetreffende schrijver heeft.
Het is voor velen van ons ook handig om een offerte aan te vragen. Je ontdekt dan of je budget toereikend is. Indien mogelijk, kun je zelfs nagaan welke schrijfstijl verschillende tekstschrijvers hanteren. Het is namelijk belangrijk dat de “nieuwe teksten” naadloos aansluiten bij de rest van je online content.
Nadat je op al deze factoren hebt gelet, kun je desgewenst online een tekstschrijver inhuren. Er zijn namelijk via een eenvoudige zoekopdracht vele tekstbureaus en freelancers te vinden. Lees voor de zekerheid reviews van andere bedrijven die met hen hebben gewerkt. Aan de hand daarvan maak je een vergelijking en kies je zelf een freelance tekstschrijver of tekstbureau uit. Ga maar gauw aan de slag!