De snelste manier om je vergoeding te claimen bij een vertraagde vlucht
Als je vlucht vertraagd is, kun je in sommige gevallen een vergoeding claimen. Die kans wil je niet laten liggen toch? Check daarom hier of je recht hebt op een vergoeding en – zo ja, hoe je zo snel mogelijk je geld terugkrijgt.
Niemand zit te wachten op vertraging. Vooral als je gaat vliegen kan vertraging je bovendien duur komen te staan. Al helemaal als je hierdoor een aansluitende vlucht mist of een belangrijke zakelijke afspraak.
Helaas is niet iedereen zich ervan bewust wanneer zij aanspraak op een vergoeding kunnen maken en hoe hoog dit bedrag is. Maar ook als ze hier wel van op de hoogte zijn, is het voor veel reizigers nog onduidelijk waar en hoe zij hun claim moeten indienen.
Wie vaker vliegt, heeft statistisch gezien natuurlijk meer kans op vertraging. Daarom deden we bij werkenvanuithetbuitenland.nl een onderzoekje naar de snelste manieren om je vergoeding te claimen – en hoe je hier het meest mee terugkrijgt.
Wanneer heb ik recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht?
Een vergoedingsregeling volgens de EU-rechten van vliegtuigpassagiers (onder verordening 261/2004) is alleen van toepassing als je met minimaal 3 uur vertraging aankomt op de eindbestemming. Bovendien heb je niet bij elke vlucht recht op een vergoeding; alleen als je behalve 3 uur of meer vertraging ook:
- vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij;
- of met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU vliegt en dan vertraging oploopt.
Vlieg je intercontinentaal en/of met een luchtvaartmaatschappij die niet in de EU gevestigd is dan geldt de vergoedingsregeling dus niet.
Bij vertragingen van minder dan 3 uur geldt geen compensatieregeling. Daarnaast zijn vergoedingen ook niet van toepassing als de vertraging het gevolg is van buitengewone omstandigheden, zoals weersomstandigheden, blikseminslag, sabotage, stakingen of een botsing met vogels.
De regeling is Europees bepaald en dus EU-gebonden. Vlieg je bijvoorbeeld vanuit Amsterdam naar Boston met Delta Airlines en loop je vertraging op dan kun je geen vergoeding claimen. Als de vlucht vanuit Amsterdam door KLM wordt uitgevoerd echter wel.
Hoeveel geld kan ik vergoed krijgen voor mijn vertraging?
Het bedrag dat je kunt claimen is afhankelijk van de lengte van je vlucht (afstand in kilometers) en de duur van de vertraging. De vergoeding geldt per passagier en niet per boeking en bedragen zijn niet afhankelijk van de prijs die je betaald hebt voor je vliegticket.
Onderstaande tabel geeft je een overzicht van de te claimen bedragen:
Lengte van de vlucht | Vertraging bij aankomst | Compensatie per passagier |
korter dan 1.500 km. | meer dan 3 uur | € 250,- |
tussen 1.500 en 3.500 km. | meer dan 3 uur | € 400,- |
meer dan 3.500 km. | tussen 3 en 4 uur | € 300,- |
meer dan 3.500 km. | meer dan 4 uur | € 600,- |
Hoe kan ik mijn vergoeding claimen?
Het is altijd verstandig om eerst eerst de luchtvaartmaatschappij aan te spreken waar je mee vloog. Maar wanneer de luchtvaartmaatschappij compensatie weigert, zijn er verschillende andere wegen die je kunt bewandelen om alsnog geld terug te krijgen. We zetten de snelste en voordeligste opties voor je uiteen:
Via EUclaim.nl
EUclaim is de langst bestaande organisatie op het gebied van compensatieclaims voor vliegtuigpassagiers in de EU. Om je vergoeding te claimen hoef je alleen wat beknopte gegevens over je vlucht en je vertraging aan hen door te geven. Zij handelen vervolgens alles voor je af.
De gegevens die EUclaim nodigt heeft om voor je aan de slag te kunnen, is een korte beschrijving van het probleem, je vluchtnummer, de datum van je vlucht en eventueel gemaakte extra kosten door de vertraging. Laatstgenoemde kun je apart claimen.
Voorbeelden van extra kosten zijn kosten voor eten en drinken (exclusief alcohol), een hotelovernachting die je vanwege de vertraging moest bijboeken en/of eventuele kosten van een vervangend ticket. Je hebt voor het claimen van deze bijkomende kosten wel bewijs (lees: bonnetjes) nodig en je dient hier in totaal minimaal €150,- aan te hebben besteed om voor een vergoeding in aanmerking te komen.
Een voordeel van de werkwijze van EUclaim is dat zij pas kosten in rekening brengen als de afhandeling succesvol is geweest. No cure, no pay dus.
Het prijskaartje van de reguliere claim voor vertraging is 29 procent van het claimbedrag plus €26,- administratiekosten per persoon. Een succesvolle claim voor extra gemaakte kosten kost je 25 procent van het totaal te claimen bedrag plus €26,- dossierkosten. In beide gevallen worden deze kosten ingehouden van het totale geïncasseerde bedrag.
Via Vlucht-vertraagd.nl
Vlucht-vertraagd.nl biedt dezelfde dienstverlening als EUclaim.nl. Het (kleine) verschil tussen de twee is de lengte van hun track-record, hun slagingspercentage (97% bij EUclaim versus 98% bij Vlucht-vertraagd) en de hoogte van de kosten die zij in rekening brengen.
Vlucht-vertraagd is jonger bedrijf dan EUclaim, maar brengt geen administratiekosten in rekening en hanteer een lagere succes-fee; bij Vlucht-vertraagd betaal je 25 procent van het claimbedrag bij geslaagde afhandeling van je case. Ook hier ben je hen pas iets verschuldigd als je claim succesvol is.
Als Vlucht-vertraagd.nl voor je aan de slag gaat, hoef je ook enkel de basisgegevens over jouw vlucht en de vertraging door te geven. Dan beoordelen zij of je claim valide is. Zo ja, zal de organisatie alle specifieke brieven die nodig zijn om de claim in te dienen voor je opstellen en opsturen.
Mocht de luchtvaartmaatschappij buitengewone omstandigheden opvoeren als oorzaak van je vertraging, weten ze precies welke argumenten geldig zijn, kunnen ze de verstrekte informatie verifiëren en, indien nodig, juridische procedures starten.
Zelf claimen
Wil je liever het volledige claimbedrag zelf ontvangen? Dan zul je zelf moeten nagaan wat de oorzaak van je vertraging was en of er geen sprake was van de eerder genoemde buitengewone omstandigheden. Om er zeker van te zijn dat de luchtvaartmaatschappij hier bij jouw claim niet ten onrechte beroep op doet, zul je dus goed in de regelgeving moeten duiken.
Om de claim zelf in te dienen kun je gebruikmaken van het claimformulier van de EU . Deze zul je vervolgens naar de betreffende luchtvaartmaatschappij moeten opsturen.
Als je niet binnen twee maanden een antwoord van de luchtvaartmaatschappij ontvangt of als je niet tevreden bent met het antwoord, kun je dan (binnen een redelijke termijn) een klacht indienen bij de nationale autoriteit in het land waar het incident plaatsvond. Deze nationale autoriteit moet dan een niet-bindend juridisch advies geven over hoe je je claim kunt afhandelen.
Klinkt dat allemaal wat ingewikkeld? Hier volgt nog even op een rijtje waarom je het al dan niet zelf zou moeten/willen doen:
De beste opties om je vergoeding te claimen op een rij
EUclaim.nl | Vlucht-vertraagd.nl | Zelf claimen |
29% succes-fee
+26 euro administratiekosten |
25% succes-fee | 100% voor jou |
Geen rompslomp | Geen rompslomp | Zelf brief schrijven en op onderzoek uit |
Snelle afhandeling | Snelle afhandeling | Snelheid afhankelijk van de effectiviteit van je claim en de argumentatie van de luchtvaartmaatschappij |
Ga je voor het hoogste bedrag, dan kun je het natuurlijk allemaal zelf proberen uit te vogelen. Maar je tijd is je waarschijnlijk ook wat waard. Wil je het liever zo snel mogelijk regelen? Dan zijn Vluchtvertraagd.nl of EUclaim.nl voor jouw waarschijnlijk het meest ideaal.
Wat je ook kiest, wij wensen je voorspoedige reizen toe in de toekomst – hopelijk hoef je dit artikel niet nog eens te raadplegen!