Ondernemen in Duitsland: wat moet je weten?
5 November 2020

Of je nu zelf in Duitsland woont of niet, misschien wil je wel gaan ondernemen in het land. Er zijn dan een aantal zaken waar je op moet letten. We vertellen je wat je moet weten.

Waarom ondernemen in Duitsland?

Duitsland is onze belangrijkste handelspartner. Als Nederlander is Duitsland misschien dan ook wel de meest voor de hand liggende optie als je in een ander land wilt ondernemen. Het is dichtbij en de grootste economie van Europa, al heeft deze door de huidige coronacrisis wel een klap gekregen. Desondanks blijft het een interessante en aantrekkelijke markt. Bovendien is er vanuit Duitsland vraag naar producten en diensten uit Nederland.

Cultuurverschillen

Dit is bij veel mensen al wel bekend, maar we benadrukken het toch nog maar even: de Duitse zakencultuur is veel formeler. Spreek Duitsers in het bedrijfsleven dus altijd aan met ‘u’. Tutoyeren is eigenlijk alleen gebruikelijk met vrienden en familie. Jongere Duitsers hebben er misschien minder moeite mee, maar het is altijd beter om op veilig te spelen en af te wachten wat je gesprekspartner doet.

Ook is het belangrijk om je Duitse zakenpartner niet met voornaam aan te spreken, maar met heer/mevrouw (Herr/Frau) en zijn of haar achternaam. Er wordt in Duitsland bovendien veel waarde gehecht aan een academische titel, dus let hier altijd op.

Dat Duitsers punctueel zijn is nog zo’n cliché, maar wel waar. Kom dus nooit te laat op een afspraak. Zelfs als je maar vijf minuten te laat bent, kan dat al een minder professionele indruk wekken. Daarnaast zullen Duitsers minder snel over hun privéleven praten dan Nederlanders dat doorgaan in werksferen doen. Duitsers houden privé en zakelijk liever zoveel mogelijk gescheiden. Daarnaast is het belangrijk dat je jouw verhaal met feiten kunt onderbouwen. Een goede voorbereiding is dus vereist.

Taal

Steeds meer Duitsers spreken een aardig woordje Engels. Zeker met jonge Duitsers kun je vaak best in het Engels communiceren. Toch vergroot je je kansen enorm als je het Duits onder de knie hebt. Zeker als je met MKB-ondernemers  te maken krijgt. Naar verluidt vinden zij het fijn om in hun eigen taal zaken te doen.

Als Nederlander is het doorgaans redelijk eenvoudig om Duits te leren. Het duurt in ieder geval over het algemeen niet al te lang om een niveau te bereiken waarmee je je kunt redden in Duitsland. Het kan lonen om die tijd erin te steken, afhankelijk met wat voor bedrijven je contact hebt en hoe ambitieus je plannen voor de Duitse markt zijn. Denk je dat het niet nodig is of ben je nog bezig met het leren van de taal, dan kun je een vertaler inzetten of het in het Engels proberen. Als Nederlander heb je in ieder geval het voordeel dat je het Duits vaak zelfs zonder kennis van de taal enigszins kunt begrijpen.

Het is in ieder geval handig om je website (ook) in het Duits aan te bieden. Om gênante fouten te voorkomen, kun je daarvoor je het beste iemand inschakelen die Duits als moedertaal heeft.

Online marketing in Duitsland

Als je je op de Duitse e-commercemarkt wilt begeven, heb je ongetwijfeld behoefte aan meer informatie over online marketing Duitsland. E-commerce in Duitsland groeit nog elk jaar, wat het een aantrekkelijke markt maakt. Duitsers doen jaarlijks online inkopen voor maar liefst 70 miljard euro. De belangrijkste producten zijn mode-artikelen en beeld- en geluidsdragers. Hoewel de Duitse markt absoluut kansen biedt moet je er wel rekening mee houden dat de consumenten hoge eisen stellen aan online winkels. De lat ligt dus hoog.

Voor Duitsers staat betrouwbaarheid hoog in het vaandel. Met een bekend keurmerk en de juiste juridische documenten maak je indruk. Als je wilt dat een Duitse consument nog eens bij je bestelt, is niet alleen het product dat je levert belangrijk. Ook alles daar omheen moet vlekkeloos verlopen of in ieder geval volgens afspraak. Te laat leveren is bijvoorbeeld uit den boze.

Vergeet ook niet de juiste betaalmethoden aan te bieden. Dikke kans dat je iDeal gebruikt als je een Nederlandse webshop hebt. In Duitsland hoef je daar echter niet mee aan te komen. Zorg dat je op z’n minst de optie voor PayPal en achteraf betalen biedt.