Kindle-boeken: uit de hand gelopen hobby
11 December 2014

Tekstschrijver Michiel Brand verdient een leuk zakcentje met zijn e-boeken in de Amazon Kindle Store. Lees hier hoe hij te werk gaat.

De laatste tijd vragen veel mensen hoe het nu met mijn Kindle-boeken gaat. In 2012 en 2013 was ik er immers fanatiek mee bezig. Waar ik dit jaar achterover leunde, pakte WVHB-lezer en tekstschrijver Michiel Brand echter stevig door, met elke maand viercijferige royalty’s tot gevolg. Hoe doet hij dat toch?

Hoe ben je met het Kindle-uitgeven begonnen?

tekstschrijver-vertaler-kindle-uitgeverVia jou! Ik las ooit een artikel van jou op WVHB over het uitgeven van Kindle-boeken. Ik wist dat het mogelijk was om je eigen boeken uit te geven en ik kende ook iemand die dat al had gedaan. In zijn geval liep het echter nog steeds via een uitgever en moest hij zelf zorgen voor een minimale afname van een bepaald aantal printboeken. Er zat dus nog steeds een klein risico en een eigen investering aan vast. Het uitgeven van e-books op een grote site als Amazon zonder kosten na publicatie was nieuw voor mij en ik zag gelijk de prachtige mogelijkheden hiervan in.

Ik had destijds al een boek in concept op de plank liggen. Ik besloot dit verder uit te werken naar een volledig boek dat ik eind november 2012 op Amazon publiceerde. Ik verwachtte er eigenlijk niet te veel van, maar een maand of 2 later begon het ineens goed te lopen met de verkopen.

In hoeverre wijk jij af van het Publishing for Profit-systeem?

Het is inmiddels alweer een tijd geleden dat ik het boek van Eric gelezen heb, dus ik weet eerlijk gezegd niet precies meer hoe zijn systeem in elkaar zit. Zijn boek bood me de basiskennis voor het publiceren van een boek op Amazon. Sindsdien heb ik heel wat boeken en cursussen verslonden over self-publishing.

Als je het goed aan wilt pakken, moet je je verdiepen in alle aspecten die met uitgeven te maken hebben en dat zijn er nogal wat! Zo heb ik in de tussentijd enorm veel geleerd op terreinen als het zoeken van een goede niche, het verzinnen van een sterke titel, het editen/formatten van je tekst, het schrijven van een goede sales description, marketing van je boek etc. Ik vind het enorm leuk om hiermee bezig te zijn!

Hoe zien jouw boeken eruit en hoeveel werk steek je erin?

De eerste twee boeken heb ik zelf geschreven: die zijn allebei rond de 170 pagina’s in paperbackformaat. Daar heb ik flink wat werk aan gehad en elk boek kostte me wel een paar maanden om te schrijven. Ik was overigens niet full-time bezig met het schrijven van die boeken dus dan duurt het sowieso wat langer.

Dit jaar heb ik ook twee boeken uitgegeven die ik heb laten schrijven. Dan ben je er uiteindelijk natuurlijk veel minder tijd aan kwijt. Hoewel…het tweede boek dat ik had laten schrijven was van matige kwaliteit. Ik heb veel tijd moeten besteden aan herschrijven en heb ook hele stukken zelf geschreven. Uiteindelijk had ik het misschien net zo goed zelf kunnen doen. Voor het volgende boek neem ik een betere en duurdere schrijver in de arm!

Zelf heb ik dit jaar niets aan mijn Kindle-boeken gedaan. Ik zag mijn royalty’s enorm inzakken. Zo passief is Kindle-uitgeven dus niet!

Sowieso vind ik de term “passief inkomen” een beetje misleidend. Veel mensen denken dat er alleen werk in het voortraject zit en dat als het product eenmaal af is, je aan het strand kunt gaan liggen en het geld binnen blijft rollen. 100% passief is internetmarketing echter vrijwel nooit. Je zult er in de meeste gevallen toch nog mee bezig moeten blijven. Soms heb je het geluk dat je product goed opgepikt wordt en Amazon de meeste marketing voor je doet. Die mazzel had ik met mijn eerste boek dat erg goed ontvangen werd. Na publicatie ben ik er nog intensief mee bezig geweest door het schrijven van nieuwe edities en het toevoegen van trainingsvideo’s. De laatste paar maanden heb ik er echter niks meer mee gedaan en het boek blijft goed verkopen.

Hoe verliep jouw jaar?

Dit jaar is beter gegaan dan ik had verwacht. Ik heb in 2014 drie nieuwe boeken uitgegeven en ik ben in mei begonnen met het uitgeven van paperbacks via Createspace. Half januari 2015 zijn pas alle cijfers over 2014 bekend. Maar ik verwacht dat mijn royalty’s over geheel 2014 bijna twee keer zo hoog uit zullen pakken als in 2013.

Amazon.nl is vorige maand geopend. Wat betekent dit voor Nederlandse uitgevers?

Op termijn denk ik dat dit fantastische mogelijkheden gaat bieden voor Nederlandse uitgevers. Amazon is een gigantisch platform en biedt gunstige royaltypercentages aan uitgevers (voor de meeste landen, waaronder Nederland, krijgt de uitgever 70%).

Voorlopig kun je Nederlandstalige boeken denk ik echter nog het beste uitgeven op Bol.com. Je krijgt daar weliswaar een lager royaltypercentage (50%), maar Bol is in Nederland groter dan Amazon. Op termijn denk ik wel dat Amazon Bol gaat passeren als grootste retailer van e-boeken in Nederland.

Welk advies heb je aan mensen die nu met self-publishing willen beginnen?

Zoek een niche uit waar mogelijkheden zijn en die je zelf ook interessant vindt. Om een voorbeeld te geven: de markt voor “weight loss” is gigantisch, maar ook zeer competitief. Als je een heel algemeen boek over afvallen publiceert, zul je op moeten boksen tegen zoveel concurrentie dat je nauwelijks een kans maakt. Kies in plaats daarvan voor een kleinere markt met minder concurrentie. Bij voorkeur ook iets wat je zelf interessant vindt: als je geen passie hebt voor het onderwerp is het moeilijker om er een echt succes van te maken.

Welke trends voorzie je voor 2015 en later?

De markt voor e-books is explosief gestegen de laatste jaren en dat zal voor 2015 en verder nog wel even doorgaan. Dit biedt ongekende mogelijkheden voor self-publishers. Tegelijk neemt ook de concurrentie explosief toe. Als je plannen hebt om zelf boeken uit te geven, kun je dus maar beter niet te lang wachten en zo snel mogelijk instappen.

Ga je hier je fulltime werk van maken?

Ik wil het uitgeven van boeken zeker verder gaan uitbreiden; ik zie nog veel potentie voor groei. Maar een volledige focus op het uitgeven van Kindle-boeken is niet mijn uiteindelijke doel. Don’t put all your eggs in one basket, zeggen ze wel eens en dat geldt zeker voor de online wereld. Geheel vertrouwen op Amazon of Google is geen goede langetermijnstrategie voor je business.

Ik wil op termijn eens proberen om boeken op andere platformen uit te geven, zoals Bol.com, Kobo en iBooks. Daarnaast wil ik gaan beginnen met het opzetten van een mailinglijst en het verkopen van (affiliate) producten, zoals software, cursussen en boeken. Het uitgeven van boeken biedt een uitgelezen mogelijkheid om een eigen platform op te bouwen met fans en subscribers. Op die manier verbreed je je business en ben je niet langer afhankelijk van één verkoopkanaal.