Je nieuwe website is klaar! Het is een prachtige website geworden. Strak, modern design, pakkende kleuren en goede content. Je bent er van overtuigd dat deze nieuwe website je sales een boost gaan geven. Nu nog gevonden worden.
Want een website kan nog zo prachtig vormgegeven zijn, hij moet uiteindelijk wel goed gevonden kunnen worden in zoekmachines, te starten bij Google. De content, de informatie die je biedt op je website, kan immers pas geïnteresseerde websitebezoekers transformeren tot gloeiend hete leads als deze gevonden wordt op jouw zoekwoorden. Kortom: Het is na de oplevering van het design nu tijd om aan de slag te gaan met de vindbaarheid van je website. Eén manier om dat te doen is het inhuren van een Freelance SEO specialist.
SEO is niet gebonden aan landsgrenzen
SEO, voluit Search Engine Optimization, is een belangrijke online marketing tool. In plat Nederlands heet het gewoon zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je de teksten en afbeeldingen, ook wel de content, op de website zo gaat (om)schrijven dat het voor de bots van Google en andere zoekmachines duidelijk is welke informatie er op je website te vinden is. Ook ‘crawlt’ een Google bot je website op zoek naar in welk gedeelte van alles dat je op je website vertelt nu eigenlijk het belangrijkste staat. Dit doet een SEO specialist onder andere door metatags, metatitels, alt-tags en keywords te bepalen voor je content. Een SEO specialist hoef je niet per se uit je eigen regio, of zelfs binnen de landsgrenzen te zoeken. Het gaat vooral om kwaliteit. Zolang een SEO specialist zijn vak verstaat en dezelfde taal machtig is als de content die geoptimaliseerd moet worden, kan een SEO specialist best vanuit het buitenland of vanuit Nederland voor een buitenlandse opdrachtgever werken.
SEO is meer dan schrijven
Het is een misverstand dat SEO een puur contentmatig proces is. Veel webmasters denken zelf ook aan SEO te doen door een SEO tool die gekoppeld is aan de website goed in te vullen. Natuurlijk, alle stapjes in de goede richting zijn welkom, maar echte SEO is iets anders. Er komt ook een heel technisch gedeelte bij SEO kijken. Denk onder andere aan het optimaliseren van de responstijd van je website. Dat is een heel belangrijke indexatie factor voor Google. Een ander belangrijk indexeringscriterium is de lengte van je URL’s. Google redeneert dat alle belangrijke informatie op je website vooraan staat. Wil je dus relevante informatie delen over een product of dienst die je levert, zorg dan dat je domeinnamen als www.jouwbedrijf/producten/catalogus/categorie/product voorkomt, maar dat je je site structuur inricht zodat je eindpagina vooraan in je URL terecht komt. Een SEO specialist kan je hier bij helpen.
En dan ga je de content promoten
Wanneer je de technische SEO op orde hebt, kun je aan de slag met het promoten van je content. Daarvoor kun je natuurlijk gebruik maken van de advertentiemogelijkheden die Google je biedt, maar je kunt er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met linkbuilding. Linkbuilding is een manier van content promotie die Google absoluut niet leuk vindt, want het is in hun ogen het manipuleren van het zoekresultaat, maar tegelijkertijd is het voor hun een belangrijke ranking factor. Linkbuilding heeft zowel een kwalitatief als een kwantitatief component. Je website vermelden in allerlei dubieuze databases en verzamelsites heeft niet het effect dat je wilt bereiken en je website zal lager door Google geïndexeerd worden. De kwaliteit van de website die naar jouw website linkt is van belang voor de indexatie die Google aan jouw content toekent. Een SEO specialist kan je hier meer over vertellen, als ook over de verschillen tussen follow- en no-follow-links, de ins en outs van freshness scores en wanneer je een link weg moet halen. Een freelance SEO specialist voorziet je van objectief en onafhankelijk advies, zodat niet alleen het design van je website knalt, maar ook je content je de leads oplevert waar je naar op zoek bent.