Wie vanuit het buitenland werkt, sleept vrijwel alle freelance opdrachten via internet binnen. Dat kan op allerlei manieren. In dit artikel vertelt tekstschrijver Andreas Bouman hoe hij Linkedin gebruikt om werk te vinden.
Opdrachten binnenslepen. Dat moest ik doen toen ik jaren terug begon als ZZP’er. Eén nadeel: ik houd helemaal niet van ‘opdrachten binnenslepen’. Sterker nog: ik vind het vreselijk. Wel deed ik een dappere poging. Ik meldde me aan bij Linkedin, zocht contact met collega’s en wachtte af.
Niet verrassend: er gebeurde verder weinig. Ik speurde door profielen, las de websites van mijn contacten en gaf aanbevelingen. Dat werkte. Een beetje. Maar het kostte vooral ook zeeën tijd. Het kwam vaak voor dat mensen mijn adviezen wel waardeerden, maar geen tijd, zin of budget hadden om er ook wat mee te doen. Het gevolg? Mijn Linkedin profiel belandde in de virtuele ijskast.
Linkedin effectief gebruiken
In een vrij uurtje keek ik nog wel eens rond op de website. Ik werd lid van groepen, gaf mijn mening en publiceerde een enkele column. Wat bleek? Mensen benaderden mij, in plaats van andersom. Het kwartje viel. Niet ineens, maar langzaam had ik door hoe je Linkedin effectief kunt gebruiken. Je moet niet zoeken, maar gevonden worden. Op die manier doe je direct zaken met iemand die vertrouwt op jouw expertise. Je ontmoet iemand die bereid is om te investeren en samen te werken.
Dat laatste is cruciaal voor een freelance stukjestikker, maar ik denk dat het nuttig is voor veel ZZP’ers. Dé ideale webtekst bestaat namelijk niet. Zonder input, zonder terugkoppeling en zonder samenspraak is het meestal ondoenlijk een goede tekst te schrijven.
Geen verkooptijger?
Hoe verkoop je jezelf als je van nature geen verkoper bent? Simpel. Discussieer mee, beveel discussies aan, neem adviezen aan en geef zelf advies. Zelf een blog plaatsen of een discussie starten is het meest effectief. En dan? Dan komt men naar jou. Wees niet bang om je kennis belangeloos te delen, want onbaatzuchtig delen is juist het toverwoord van Linkedin.
Er is overigens niets mysterieus aan. Je bent zichtbaar, mensen weten wat je kunt, dus je wordt gevonden door klanten die van je diensten gebruik willen maken. Groot voordeel: je hoeft mensen niet te overtuigen van de meerwaarde van je dienst, men is al overtuigd! Natuurlijk is dit niet de enige weg die naar succes leidt. Maar als je geen verkooptijger bent, dan is het wel een aangename manier van acquireren. Het is gratis, leuk én effectief.
Hoe pak ik dat aan?
Na het compleet maken van je profiel, moet je jezelf eerst de vraag stellen: ‘Van welke groepen word ik lid?’ Het aantal groepen is afhankelijk van de tijd die je wilt investeren. Logisch, een werkzoekende heeft meer tijd dan iemand die genoeg opdrachten heeft. Kies een even aantal groepen, bijvoorbeeld 4, 6, 8 of 10.
Selecteer een groep bestaande uit potentiële klanten én een groep bestaande uit collega’s/concurrenten. Als webtekstschrijver ben ik bijvoorbeeld lid van de groepen webtekstschrijvers, tekstschrijvers en webredacteuren. Maar ook van: ondernemen, freelancers en ZZP’ers. De verdeling klanten-collega’s moet ongeveer 50% zijn. Waarom? Heel eenvoudig: van je collega’s leer je, je potentiële klanten wil je bereiken.
Actief meedoen op Linkedin!
En daarna? Dan gaat het erom jezelf te profileren. Met de volgende acties zet je jezelf op de virtuele kaart:
1. Like een discussie. Niet iedere discussie, maar alleen de discussies die je werkelijk boeien.
2. Geef commentaar op stellingen, peilingen en discussies in je vakgebied.
3. Start discussies/polls. Wees authentiek, discussieer alleen over zaken die je beroepshart werkelijk raken.
4. Schrijf een blogartikel en deel je kennis.
5. Beheer een Linkedin-groep.
Wat kost het? Wat levert het op?
Bovenstaande praktische tips genereren tientallen bezoekers per dag naar je profielpagina. Nieuwe klanten kennen je, je wordt eerder gevonden en sneller benaderd voor opdrachten. Ga niet alleen informatie spuien. Als mensen de moeite nemen om te reageren op je stelling, discussie of blog, dan is het wel zo fijn dat je ze een reactie teruggeeft. Alleen dán krijg je interactie en alleen dán kom je over als een betrokken en betrouwbare professional.
Nu hoor ik de vraag opborrelen: is dit alles? Ja, dit is het. Maar al kost succesvol aanwezig zijn op sociale media geen geld, het kost wel een flinke dosis doorzettingsvermogen.