5 tips om je facturen sneller betaald te krijgen
8 September 2020

Veel ondernemers maken zich er zorgen over: openstaande facturen. Want zeker als zzp’er is het belangrijk om alle facturen betaald te krijgen. De facturen betekenen meestal de inkomsten van de ondernemer. Dus is het belangrijk om op tijd het geld binnen te krijgen. Helaas komt het nog wel eens voor dat ondernemers langer op hun geld moeten wachten of iedere maand herinneringen en aanmaningen moeten sturen omdat er nog een factuur open staat.

5 manieren voor een snelle betaling

Daarom is zijn er verschillende manieren om meer vaart achter een factuur te zetten. Denk bijvoorbeeld door duidelijke afspraken te maken over de betaling. Bij grote opdrachten kun je eerst een check op de kredietwaardigheid van je opdrachtgever doen. Maar er zijn nog meer handige manieren.

1: Duidelijk zijn over de betalingstermijn

Wees altijd duidelijk over de betalingstermijn. Zet deze dus letterlijk op de factuur. Een factuur met een begin- en einddatum is het handigst, want zo weet je opdrachtgever wanneer hij uiterlijk betaald moet hebben. Deze betalingstermijn vermeld je dus liefst duidelijk in de offerte, opdrachtbevestiging en algemene voorwaarden. Geef dit duidelijk bij de opdrachtgever aan, want dan weet hij wat er qua betaling verwacht wordt. Die kan gewoon in een eenvoudige mail; maak het dus niet groter dan het is.

2: Betaling vooraf vragen

Bij een grote opdracht kun je er voor kiezen om alvast een deel van de opdracht vooraf te laten betalen. Dat is bij grotere opdrachten gebruikelijk. Schroom dus niet om dit eens met de opdrachtgever te overleggen. Het is zonder om uren te maken en een flinke prestatie te leveren, terwijl het lastig wordt om het geld te krijgen. Zeker als je een ondernemer bent die direct kosten maakt (zoals inkoop van materiaal) kun je beter een aanbetaling vragen. Anders worden de risico’s te groot.

3: Trek je klant over de streep met een makkelijke manier om te betalen

Opdrachtgevers willen weinig tijd zijn aan hun financiële zaken. Even snel op een linkje klikken en betalen is een stuk makkelijker dan een factuur met allerlei gegevens als debiteurennummers en factuurnummers over moeten typen. Zorg er dus voor dat er altijd een manier voor de opdrachtgever is om digitaal te betalen. Een idee is bijvoorbeeld de inzet van iDEAL. Hoe meer handelingen nodig zijn om een factuur te betalen, hoe groter de kans is dat de betaling lang gaat duren. Stuur je factuur ook meteen zodra je opdracht is afgerond. Je kunt eventueel snelle betalers een kleine korting of een hogere prioriteit op je agenda geven. Zo trek je je klant over de streep om sneller te betalen.

Betalen

4: Kies voor factoring

Een manier om direct je geld te krijgen, is door voor factoring te kiezen. Factoring is zeker een goede manier om je geld te krijgen als het gaat om grote leveringen of als je opdrachtgevers je regelmatig niet betalen. Bij factoring verleg je in principe het betalingsrisico naar een factoringbedrijf. Je krijgt het openstaande bedrag dus meteen betaald door de factoringmaatschappij. Deze neemt het risico volledig over.

Toch moet een factoringbedrijf ook betaald worden. Deze berekent dus kosten over de hoogte van de factuur. Dit kan dus een beetje marge kosten, maar het is beter dan een half jaar een debiteur vragen om eindelijk eens te betalen.

5: Pak de telefoon

Ten slotte: pak de telefoon. Als je klant niet betaald, kun je beter even een telefoontje naar de opdrachtgever plegen. Zo kun je informeren of er een reden is waarom de factuur nog niet betaald is. Vaak is een telefoontje veel sneller dan een brief of herinneringsmail die toch over het hoofd gezien wordt. Krijg je de indruk dat de klant niet gaat betalen, dan kun je het best eerst afwegen of de klant belangrijk is voor je onderneming. Is dit niet het geval, dan kan een incassobureau inschakelen een oplossing zijn. Maar als deze klant belangrijk is en het maar om een klein bedrag gaat, is de kans groot dat je de goede band met je opdrachtgever op het spel zet.