Klanten in het buitenland: waar moet je op letten?
30 September 2020

Je bedrijf gaat zo goed, dat je je gaat richten op het buitenland. Hoe kom je aan internationale klanten? Ook zijn er altijd een aantal zaken waar op je moet letten. We zetten deze voor je op een rij.

Hoe kom je aan internationale klanten?

Het is voor een bedrijf anno 2020 veel makkelijker om internationale klanten te trekken dan voorheen. De opkomst van verschillende technologieën maakt het ver犀利士
groten van je markt goed mogelijk. Als je graag een internationale doelgroep aan wilt spreken, is het belangrijk dat je je strategie hierop aanpast.

Vermeld alle relevante informatie op je website

Zorg allereerst dat je website in het Engels is of wellicht een andere taal, als je focus op een andere markt ligt. Stel dat je je bijvoorbeeld richt op Duitsland, kun je eigenlijk niet zonder een website in het Duits. Ook wat er qua informatie op je website staat kan het verschil maken. Hoe meer onderzoek je hebt gedaan naar je doelgroep uit een bepaald land, hoe beter. Ook helpt het als je zoveel mogelijk informatie op je website vermeldt. Als een klant bepaalde informatie niet kan vinden, is de kans groot dat hij of zij op zoek gaat naar een andere partij. Zeker omdat het om het buitenland gaat, is het weten van zaken als de levertijd en de verzendkosten voor een klant extra van belang. Als een potentiële klant zoveel mogelijk relevante informatie vindt op je website, zullen ze eerder overgaan tot een aankoop.

Zorg voor een andere betaalmethode dan iDeal

Een ander punt om te overwegen is de betaalmethode. Hoewel in Nederland iDeal veelvuldig wordt gebruikt, is dit in het buitenland niet het geval. Hiermee kun je klanten afschrikken. Zorg dus dat je ook een andere betaalmethode aanbiedt, zoals PayPal of creditcard.

Investeren via Google of op social media

Via Google of social media kun je vervolgens gericht adverteren naar de beoogde doelgroep in een land naar keuze, maar zorg er wel altijd eerst voor dat je zaakjes op orde zijn. Denk pas na over adverteren na het goed inrichten van je website. Daar hoort ook een goede klantenservice bij. Houd er rekening mee dat het hebben van internationale klanten ook kan betekenen dat je buiten normale kantooruren moet werken, omdat ze wellicht in een andere tijdzone zitten.

Btw berekenen voor klanten in het buitenland

Zodra je met klanten in het buitenland gaat werken, rijst altijd snel de vraag hoe het dan precies zit met de btw. Het hangt allereerst af waar je klant vandaan komt, een land binnen of buiten de Europese Unie. Is je klant een particulier binnen de Europese Unie, dan reken je het Nederlandse btw-tarief (meestal 21 procent). Is jouw klant een ondernemer (oftewel: heeft deze persoon of organisatie een btw-nummer), dan verleg je de btw naar het land van de klant. Als je goederen levert buiten de EU, reken je 0 procent btw. Voor de meeste diensten geldt hetzelfde.

De situatie is best gecompliceerd, dus het kan het nooit kwaad om eens contact op te nemen met de Belastingdienst. Dan weet je in ieder geval zeker dat je goed zit en straks niet onverhoopt een forse boete moet betalen.

Pakketten naar het buitenland versturen

Moet je een pakket versturen naar het buitenland? Dan wil je natuurlijk dat dit snel, vlekkeloos en zo goedkoop mogelijk gebeurt. Het is allereerst belangrijk dat je het pakket goed verpakt. Denk eraan dat je pakket een lange reis moet afleggen als deze naar het buitenland gaat. Om te zorgen dat alles zonder kleerscheuren aankomt, gebruik je een goede verpakking met een dubbele laag van karton. Er bestaan zelfs dozen met drie lagen van karton. Zorg dat er niet te veel ruimte en niet te weinig ruimte over is in de verpakking. Bij te veel ruimte is de kans op beschadiging groter en bij te weinig ruimte kan de verpakking indeuken. Eventueel kun je naast het product nog verpakkingsmateriaal gebruiken.