Je website beter vindbaar maken en laten opvallen tussen die van je concurrenten is niet altijd even makkelijk. Zoekmachines indexeren een website aan de hand van verschillende factoren. Het belangrijkste gegeven is dat ze pagina’s indexeren op basis van relevantie ten opzichte van zoekopdrachten die door de bezoeker worden ingegeven. In dit artikel bekijken we wat je kunt doen om je website beter vindbaar te maken. 

Zorg voor leesbare URL’s

Houd je pagina links kort en zorg ervoor dat het zoekwoord waarop je de pagina wilt laten ranken terugkomt als eerste woord. Gebruik geen paginanummers. Deze zijn niet zoekmachine vriendelijk. Gebruik je WordPress? Zorg dan dat je bij “instellingen” kiest voor permalinks dan wordt de paginatitel opgenomen in de URL.

De titel van de pagina

Een van de belangrijkste onderdelen van je pagina is de titel. Je zou het kunnen zien als een krantenkop in de krant. Zorg er dus voor dat je een pakkende titel maakt die opvalt. Zorg er daarbij voor dat de titel begint met je zoekwoord. Titels die beginnen met het zoekwoord scoren hoger in de zoekmachine en er wordt vaker op geklikt. Om een bezoeker gelijk te laten weten van wie de pagina afkomstig is kun je als laatste onderdeel van je titel ook je merknaam meenemen. 

Laat je zoekwoord terugkomen in de tekst

Laat je zoekwoord een aantal keren terugkomen in de tekst. Belangrijk is dat het naar voren komt in de eerste honderd woorden van de eerste alinea. Laat daarnaast het woord en synoniemen ervan nog een aantal keren terugkomen in de tekst. Kijk wel uit dat je het zoekwoord niet te vaak gebruikt. Dit wordt “keyword stuffing” genoemd en wordt bestraft door Google. 

Gebruik afbeeldingen en video’s

Terwijl Google alleen tekst kan zien, zien je bezoekers graag beelden. Met interessante afbeeldingen die relevant zijn en je tekst ondersteunen blijven bezoekers langer op je pagina. Hoe langer bezoekers op je pagina blijven hoe belangrijker je pagina wordt aangemerkt door Google en hoe hoger deze scoort in de zoekmachine. Zeker iets om rekening mee te houden dus.

Links op je pagina

Relevante links op je pagina naar andere websites of links naar andere content op dezelfde website helpen Google te bepalen waar de tekst over gaat. Andere websites die naar jouw pagina linken zorgen ervoor dat Google je pagina als een bron met autoriteit aanmerkt. Zorg dus voor relevante links naar content op andere websites of content binnen je eigen websites en zoek naar websites die kunnen linken naar jouw pagina.

Zorg ervoor dat je website snel is

Google beloont websites die snel zijn door ze hoger te indexeren. Zorg ervoor dus dat de laadtijd van je website minder dan vier seconden is. Dit kun je doen door ervoor te zorgen dat je afbeeldingen niet te groot zijn en ervoor te zorgen dat je website gebruik maakt van een caching systeem. Weet je niet hoe je dit zelf kunt doen, overleg dan met je webbouwer. 

Genoeg content op je website

Google houdt van tekst. Het liefst zo veel mogelijk tekst. Hoe meer tekst, hoe beter Google kan bepalen waar de tekst over gaat en hoe hoger je pagina zal scoren in de zoekmachine. Schrijf dus lange artikelen, maar overdrijf het ook niet. Met een lang artikel bedoelen we een artikel van 700 tot 1000 woorden. Schrijf je nog langere artikelen dan kan het zijn dat je de aandacht van de bezoeker verliest.

Maak gebruik van tussenkoppen

Ook het gebruik van tussenkoppen dragen bij aan een betere vindbaarheid van je website. Met goede tussenkop kan een lezer de tekst beter scannen. Daarnaast kan ook Google beter begrijpen waar de tekst over gaat. Gebruik een H1-tussenkop in je tekst en gebruik voor de overige tussenkoppen H2-tussenkoppen. Zorg ervoor dat het zoekwoord in ieder geval terugkomt in de H1-tussenkop. 

Online marketing

Heb je geen tijd om zelf je SEO op orde te brengen, of heb je het idee dat je er toch te weinig verstand van hebt? Maak dan gebruik van een SEO bureau. Een SEO bureau heeft veel ervaring met het beter vindbaar maken van websites en weet precies wat er moet gebeuren. Kies voor een bureau dat zich alleen richt op SEO. Het is dan duidelijk waar de focus ligt.