Je eigen e-book uitgeven: de complete handleiding
19 May 2012

Eén van de mooiste manieren om je verblijf in het buitenland te bekostigen is met de verkoop van digitale producten. Een e-book is hiervan het klassieke voorbeeld. In dit artikel leg ik je uit hoe je zélf een e-book schrijft en online verkoopt.

Sta je nog sceptisch tegenover het uitgeven van je eigen e-book? De voordelen ervan zijn legio. Hieronder som ik er een aantal op:

  • Je verdient er passief inkomen mee
  • Je steekt bijna de volledige verkoopprijs in eigen zak
  • Een e-book geeft je geloofwaardigheid en helpt jouw reputatie te bouwen
  • Dankzij je affiliateprogramma kom je in contact met andere interessante bloggers en ondernemers


Maar voordat je zo’n e-book op de digitale markt brengt, heb je een onderwerp nodig. Als je al een blog hebt, kun je in het verlengde daarvan een boek met premium content uitgeven. Heb je nog geen site, dan raad ik je met klem aan om die vandaag nog op te zetten. Het kost maar 15 minuten van je tijd. De stappen die ik doorliep bij het creëren van mijn e-book waren als volgt.

1. Maak een inhoudsopgave

Maak eerst een lijstje met onderwerpen die je in je e-book wilt behandelen.  Wanneer die lijst compleet is, orden je de onderwerpen en maak je een inhoudsopgave van je e-book. Ik zou graag beweren dat je hiermee de helft van het werk al gedaan hebt, maar dat is natuurlijk niet zo. Wel ben je over de eerste hobbel heen.

2. Schrijf je e-book

Nu je de inhoudsopgave helder hebt,  is het een kwestie van fill in the blanks. Maar denk erom dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Put uit je eigen kennis en ervaring, maar schuw er niet voor om informatie uit andere bronnen te halen, zoals bestaande boeken over het onderwerp. Wat de software betreft: ik heb mijn e-book in Microsoft Word geschreven, maar beter is Pages van Apple vanwege de prachtige sjablonen.

3. Je cover (laten) ontwerpen

Voorbeeld van een boekomslag die ik op Fiverr heb laten ontwerpen

Voorbeeld van een boekomslag die ik op Fiverr heb laten ontwerpen

Met een aantrekkelijke boekomslag zorg je ervoor dat potentiële kopers kwijlend op de bestelknop klikken. Ik ontwierp mijn boekcover zelf op MyEcoverMaker, waar ik $ 9.99 betaalde voor een maand lang onbeperkt experimenteren. Dit was wel zo handig, omdat ik ook twee bonusboeken* had gemaakt waar omslagen voor nodig waren.

Een andere mogelijkheid is een cover te laten ontwerpen op Fiverr. Je betaalt daar $ 5 voor. Om te voorkomen dat je méér dan dat bedrag kwijt bent, dien je  duidelijke instructies aan de ontwerper te geven. Eventueel maak je een tekening en stuur je die gescand mee. Ik ga zelf altijd naar ontwerper Vikiana omdat ik daar goede ervaringen mee heb.

4. Converteer je e-book naar PDF

Na het toevoegen van de paginanummering, een kop- en voettekst en directe links uit de inhoudsopgave naar de hoofdstukken in het boek, is het tijd om er een echt e-book van te maken. Dit doe je door het te converteren naar PDF. In zowel de nieuwste versies van Word als met Pages kan dit gratis.

5. Maak je sales page

Om mensen over te halen je digitale boek te kopen, is een presentatie- en verkooppagina belangrijk. Hierop som je de voordelen en inhoud van je e-book op. Pat Flynn geeft goede tips over wat wel en niet werkt in zijn gids E-Books The Smart Way (pagina’s 19-23). Ik heb zijn aanpak gecombineerd met het AIDA-model dat marketeers gebruiken.

Je kunt een sales page in HTML maken, maar als je een WordPress-website hebt is OptimizePress een prachtige oplossing. Tegen een eenmalige investering van $ 67 kun je op al je eigen sites (handig voor toekomstige e-books) verkooppagina’s maken. Je hebt keuze uit vele templates, ook voor het toevoegen van video’s.

6. Vergeet de testimonials niet!

Vraag collega-bloggers of experts in dezelfde branche om jouw e-book te bekijken en jou te vertellen wat ze er goed aan vinden. Vraag het precies op die manier, zodat je positieve referenties krijgt. Deze testimonials plaats je met OptimizePress heel makkelijk in kaders op je verkooppagina.

7. Kies een betaalsysteem

Volautomatisch betalingen accepteren en je e-book naar klanten laten sturen kan via verschillende diensten. De belangrijkste voor de Engelstalige markt is E-junkie. Je betaalt slechts $ 5 per maand en kunt daarvoor een onbeperkt aantal exemplaren van je e-book verkopen. Dus geen commissie per verkoop, maar een vast bedrag per maand. Wanneer een klant bij jou bestelt, leidt E-junkie hem naar de Paypal-betaalpagina. Na betaling krijgt de klant jouw e-book direct toegestuurd per e-mail. Als je e-book te groot voor verzending per e-mail is, kun je ervoor kiezen een mail naar de klant te sturen met een downloadlink.

Ik zei het hierboven al: E-junkie is geschikt voor de Engelstalige markt. Met een creditcard of met Paypal betalen je klanten snel en makkelijk. Maar Nederland is toch wat meer vertrouwd met iDEAL. Een Nederlandse service die je kopers via iDEAL laten betalen en daarna jouw e-book naar hen mailt, is PayPro. Zowel E-junkie als PayPro stellen je in staat om een affiliateprogramma op te zetten, waarmee je andere webmasters beloont als een boekverkoop via hen loopt.

8. Een onweerstaanbare bestelknop

Heb je het betaalsysteem eenmaal geregeld, dan heb je alleen nog maar een bestelknop nodig om je e-book te kunnen verkopen. De Belcher button is een betaalknop die na uitgebreid testen als de best converterende uit de bus is gekomen. Bij PayPro zit een generator die deze knop automatisch voor je maakt; je hoeft alleen maar de van- en voor-prijzen op te geven.

Veel succes!

Het is overbodig om te vertellen dat je meer verkopen realiseert als je al een mailinglijst met klanten hebt. Ik had er ongeveer 220 toen ik mijn e-book lanceerde, waar meteen al 6 verkopen uit rolden. Een conversiepercentage van 2,67% lijkt weinig, maar in de daaropvolgende maanden bleef ik maar verkopen scoren uit reguliere websitebezoekers. Nu, zo’n acht maanden later, zijn de opbrengsten de vier cijfers gepasseerd. Als ik het kan, dan kan jij het ook!