6 redenen waarom jij een siësta zou moeten slapen

De siësta is hier in Spanje heel gewoon. In Nederland is zo’n middagdutje iets raars en vooral iets onmogelijks. Toch zijn er goede redenen om een siësta te slapen.

Ongeveer acht uur na het opstaan daalt onze lichaamstemperatuur en geraken we in een dip. Dit is een natuurlijk verschijnsel dat onafhankelijk van klimaat of geografische locatie optreedt. Met andere woorden: de Spanjaarden hebben hier net zo goed last van als de Nederlanders.

Het verschil is dat de Spanjaarden toegeven aan deze dip en de ogen een halfuurtje of langer sluiten. Is dit misschien het geheim van hun nachtelijke uitbundigheid? De voordelen van een siësta, of dit nu in een hangmat, een stoel of in bed is, zijn in elk geval wetenschappelijk bewezen.

1. Alerter
Na de lunch zakken we allemaal in. Voor het verteren van je eten onttrekt je lichaam bloed aan je hersenen, omdat je maag extra energie nodig heeft. Een siësta geeft je hersenen rust en zorgt ervoor dat je maag ongestoord kan werken. Een truc om nóg alerter wakker te worden is een kopje koffie te drinken 15-20 minuutjes voordat je  op één oor gaat. Caffeïne heeft ongeveer 20 minuten nodig om effect te hebben, waardoor je extra alert wakker wordt.

2. Een scherper geheugen
Een  middagdutje maakt ons alerter, maar verbetert ook ons geheugen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een siësta onze herinneringen betrouwbaarder maakt. Opgeslagen gegevens worden van de hippocampus (het gedeelte waar onze herinneringen worden gemaakt) naar het langetermijngeheugen verplaatst, waardoor de hippocampus plaats maakt voor nieuwe herinneringen. Studenten doen er daarom goed aan om tussen de middag de luiken te sluiten.

3. Productiever
De middagdip slaat grote deuken in je productiviteit. Na het eten ben je minder alert, heb je weinig energie en krijg je gedurende een uur weinig werk gedaan. Met een siësta los je dit probleem eenvoudig op. Geef je lichaam de rust waar het om schreeuwt en je zult zien dat je productiviteit aanmerkelijk stijgt.

4. Stressverminderend
Volgens onderzoek vermindert een korte siësta stress met 34%. En dat is geen wonder. Na een hazenslaapje is het net of je een nieuwe werkdag begint. Non-stop doorgaan terwijl je lichaam eigenlijk rust nodig heeft, is vragen om stress.

5. Goed voor hart en bloedvaten
Een siësta verlaagt onze bloeddruk. Slapen na een stressvolle gebeurtenis als een sollicitatiegesprek, een examen of een slechtnieuwsgesprek is dan ook goed voor ons hart en verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.

6. De groten der aarde deden het ook
Het bewijs dat een siësta zeker niet contraproductief is, leveren artiesten, politici en genieën. Zo genoot Bill Clinton tijdens zijn presidentschap van middagdutjes en ging Einstein met een potlood in zijn hand in een comfortabele stoel zitten. Wanneer het potlood op de grond viel, stond hij weer op. Zo voorkwam Albert dat hij in een diepe slaap geraakte, waaruit het moeilijk wakker worden is. Ook Da Vinci en Edison waren praktiserende siesteros.

Foto: Istanbul, eigen collectie

1 reactie op “6 redenen waarom jij een siësta zou moeten slapen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *